LETTERS

From the Editor:

Slavic Review publishes letters to the editor with educational or
research merit. Where the letter concerns a publication in Slavic Re-
view, the author of the publication will be offered an opportunity to
respond. Space limitations dictate that comment regarding a book re-
view should be restricted to one paragraph; comment on an article
should not exceed 750 to 1,000 words. The editor will not publish ad
hominem discourse.

E.D.M.

To the Editor:

Some material recently become available may serve to settle a controversy over
the 1933 famine appearing in an article by Mark B. Tauger in Slavic Review 50, no. 1,
followed by a letter from myself and a reply by Tauger in vol. 51, no. 1.

The points at issue were: Tauger held that the famine was not concentrated on
Ukraine and Kuban’, and especially not by government action; second, he held that
the government did not have the resources to prevent the famine. On both points I
argued the opposite, citing evidence: but he rejected this evidence as not “official.”

Documents are now available from the Russian Archives. First, a “strogo sekretno”
cypher instruction dated 22 January 1933 from Molotov and Stalin to state, party and
OGPU heads, by name, in Ukraine and the north Caucasus, and the six oblasts or
republics bordering them to the north, together with the head of the Transport OGPU,
that “To the CC-VKP and the Sovnarkom has come information that in the Kuban’
and Ukraine a mass exit of peasants ‘for bread’ is taking place into the Central Black
Earth Oblast', the Volga, Moscow Oblast’, Western Oblast’ and Byelorussia.” It goes on
to say that the authorities do not doubt that this was organized by enemies, SRs and
Polish intelligence; and that it had also taken place from Ukraine in the previous year.
The heads of the Ukrainian and North Caucasus OGPUs are instructed to prevent the
movement and the others to arrest any nevertheless arriving, and having “removed”
the counter-revolutionary elements, to return the rest to their “places of residence.”
That the decree was put into effect is shown in another document quoted in the
prosecutor’s speech on 11 November 1992: the OGPU reported in March 1933 that
219,460 people had so far been seized in this connection.

This should settle the matter. The lesson, for all researchers, is surely that when
no official documents are available it is absurd not to take into account the evidence
of those who describe events at first hand (in my work on the subject I quoted seven
or eight such reports on this particular point alone); that such evidence is just as
“documentary” as any other writing; and that official, non-operational documents are
likely to be particularly misleading, together with work relying on them.

On the second point, I had already pointed out that the 1.8 million tons of grain
exported would have been enough to prevent mass starvation. In his paper “Organi-
zovannyi golod,” circulated at and after the Miami AAASS convention, V.P. Danilov
writes that in addition there were 4.53 million tons of grain in various reserves—the
“Neprikosvennyi Fond” and the special “Gosudarstvennyi Fond,” neither (he points
out) justified by any danger to the country, and readily available to prevent the real
danger—mass death by famine. Danilov (who also confirms in general terms the
“blockade” of the famine districts) is particularly weighty as not merely Moscow’s
leading and veteran expert on the collectivization, but also because only a few years
ago, before his own access to some of the material, he strongly criticized my view in
Voprosy istorii—for which he later apologized, and later still came round to completely.

Research, with arrays of methodologies and footnotes, has over the years often
produced papers on Soviet matters which are of little real use owing to failure in
judgment and perspective. Is it not time, and past time, for this approach to be phased
out?

RoOBERT CONQUEST
Hoover Institution

Slavic Review 53, no. 1 (Spring 1994)



‘Letters. 319

Prof. Tauger replies:

Robert Conquest’s second reply to my article does not settle in his favor the
controversy between us over the causes of the 1933 famine. On his initial points, I
noted that the famine was worse in Ukraine and Kuban’ than elsewhere, in great part
because those regions’ harvests were much smaller than previously known. I rejected
his evidence not because it was not “official” but because my research showed that it
was incorrect.

Congquest cites the Stalin decree of January 1933 in an attempt to validate Ukrain-
ian memoir accounts, to discredit the archival sources I cited and to prove that the
Soviet leadership focused the famine on Ukraine and Kuban’. The decree’s sanctions,
however, do not match memoir accounts, none of which described peasants being
returned to their villages by OGPU forces. The experiences described in those ac-
counts instead reflect enforcement of a September 1932 secret OGPU directive or-
dering confiscation of grain and flour to stop illegal trade (RTsKhIDNI .17, 0.3, d.900,
prilozhenie). Since this was appliéd throughout the country, the Ukrainian memoir
accounts reflect general policy and not a focus on Ukraine.

Several new studies confirm my point that hundreds of thousands of peasants fled
famine not only in Ukraine and Kuban/, but also in Siberia, the Urals, the Volga basin,
and elsewhere in 1932-1933. Regional authorities tried to stop them and in November
1932 the Politburo began to prepare the passport system that soon imposed constraints
on mobility nationwide (RTsKhIDNI f.17, 0.3, d.907, no. 123). The January decree was
thus one of several measures taken at this time to control labor mobility, in this case
to retain labor in the grain regions lest the 1933 harvest be even worse. Its reference
to northern regions suggests that it may even have been used to send peasants from
those areas south to provide labor. Neither the decree itself nor the scale of its en-
forcement are sufficient to prove that the famine was artificially imposed on Ukraine.

The sources I used to estimate the 1932 harvest were operational documents—
kolkhoz annual reports—which, like the barn yields published in the 1950s, show the
truth behind the official data that Conquest and other scholars had to use until now.
Ukrainian eyewitness accounts, on the other hand, are misleading because very few
peasants from other regions had the opportunity to escape from the USSR after World
War II. The Russian historian V. V. Kondrashin interviewed 617 famine survivors in
the Vol%a region and explicitly refuted Conquest’s argument regarding the famine’s
nationality focus. According to these eyewitnesses, the famine was most severe in wheat
and rye regions, in other words, in part a result of the small harvest.

The source that V. P. Danilov cited (RGAE £.8040, 0.8s, d.7, 1.213-216) does not
evidence large reserves. It is a projection by the grain procurement agency in June
1933, based on optimistic procurement plans, with a report explaining that these plans
would not be fulfilled. The report noted severe food shortages throughout the country
that the regime could not alleviate, as well as new, unplanned demands from the
military which the regime also could not fully satisfy. I acknowledged that grain ex-
ported could have saved many lives but the small harvests of 1930-1932 made it
unlikely that those exports could have prevented famine.

Both Russian and western scholars such as Kondrashin (Golod 1932-1933 godov v
derevne Povolzh'ia [Soviet dissertation, Institut Istorii SSSR, Moscow, 1991, 38-55]), E.
N. Oskolkov (Golod 1932/1933 [Rostov-na-Donu, 1991], 21), and Alec Nove (An Economic
History of the USSR [Penguin, 1993], 178), now acknowledge that the 1932 harvest was
much smaller than assumed and was an important factor in the famine.

MARrk B. TAUGER
West Virginia University

To the Editor:

Thomas Prymak’s review of M. Hrushevs'kyi’s Na porozi novoi Ukrainy, (Slavic Review
52 no. 2) presents a rather inadequate discussion of the contents of the work under
review, leaving the reader in the dark regarding the material it includes. He also
ignores the impotance of Na porozi novoi’ Ukrainy, published by Hrushevs'kyi in Kiev
in 1918, to the establishment of the Ukrainian National Republic in 1917-1918. Pry-
mak notes that this work emphasizes Hrushevs'kyi’s commitment to “building an in-
dependent Ukrainian state” and not on his “federal principle.” It suffices to state that
objective of this publication is to focus on Hrushevs'kyi’s views on an independent
Ukrainian state in the context of the Ukrainian National Republic.

Prymak leaves the impression that “it was only after the publication of a major
English-language biography and other works in the later 1980’s that Hrushevsky’s true
profile began to emerge.” I assume he refers to his own publication. I take issue on



320 Slavic Review

two points. First, it is difficult to accept what I consider a parochial and ethnocentric
viewpoint that publications have to appear in English in order to have “impact upon
the wider world.” Serious historians have a reading knowledge of the language of the
nation which they are studying so they can analyze primary sources and published
literature. Second, a systematic research on Hrushevs'kyi’s activities started in the
1960s in the US with the introduction of “Hrushevs’koznavstvo” (Hrushevsky studies)
by the Ukrainian Historical Association, resulting in publication of numerous mate-
rials which were abstracted in Historical Abstracts and other reference publications. In
fact, Dr. Prymak notes his reliance on these works in the preparation of his own
English language biography. The materials published by the Ukrainian Historical As-
sociation from the 1960s to the present are well known by serious scholars of Ukrain-
ian history and Hrushevs'kyi.

Lusomyr R, WYNAR
. Kent State University
Prof. Prymak chooses not to respond.

To the Editor:

Two letters to the editor in Slavic Review 52, no. 3 took exception to James Cra-
craft’s review of John Alexander’s Catherine the Great: Life and Legend (“Great Catherine,”
SR 52, no. 1). Their main objection is that Cracraft criticized the book’s emphasis on
Catherine’s sex life.

The letters’ use of rhetorical phrases, such as “political correctness” and “the
suspicious odor of censorship,” obscures the real issue raised by Cracraft’s review,
namely scholarly standards in relation to the selection of historical data. No one would
object to publishing detailed evidence of Catherine’s sensuality, if it had an impact
on her policies and rule or if the book were a psychohistory or a study of eighteenth
century monarchical mores. However, Alexander’s obsessive chronicling of every ru-
mor and innuendo concerning Catherine’s favorites and her sex life is misplaced in
a broad biographical study, which should include but not highlight such information.
Instead, there is explicit sex on roughly 100 of the 350 pages of the book, whereas
serfdom and the Pugachev revolt are treated in less than a dozen pages and the
empress’s deep involvement in cultural development is virtually ignored.

Since it is widely known that Catherine kept her love life separate from her public
life, the only reason to have this theme dominate the book is to sell more copies or,
as Marc Raeff put it in another recent review, “to satisfy the prurient curiosity of
adolescent college students.” This unwarranted emphasis on sex distorts the architec-
ture and importance of the life of the empress and comes at the expense of serious
scholarly analysis. It is thus a normal, valid ground for criticism and not at all a
question of censorship or “political correctness.”

CyYNTHIA H. WHITTAKER
The Graduate Center & Baruch College/City University of New York





